Hoppstyrka

Jag fick tidigare en kommentar från Kajsa som frågade mig vad hoppstyrka egentligen är för något. Ni som läser min blogg ofta vet att jag ofta skriver om hoppstyrka, hoppkoordination osv. När Kajsa skrev och frågade mig vad det egentligen innebär slog det mig att jag ofta skriver om olika träningsformer men aldrig riktigt beskriver vad det är jag gör.

Hoppstyrka

Är bra styrke- och spänstträning för benen. De innehåller flertalet hopp:
- Upphopp på stället: Händerna i sidan, gå ner cirka 90 grader i knät, hoppa maximalt rakt upp på stället. 10ggr 3 set
- Skridskohopp: Vanliga skridskohopp. Fokusera både på att komma långt åt sidan men även längre fram. Observera dock att varje hopp ska vara kontrollerat! 20ggr 3 set
- Grodhopp: Hoppa så långt (men även lite på höjden) som möjligt i följd. Landa med cirka 90 grader i knät eller där man känner sig starkast. 20ggr 3 set
- Enbensknäböj: Hopp på ett ben så högt och långt man kan. 10ggr 3 set/ben

Jag tror det var alla hopp. :)

Det viktigaste att tänka på när man tränar hoppstyrka är att alla hopp är kontrollerade. Börjar man landa svajjigt och okontrollerat är det bättre att hoppa kortare så att det blir en säker landning.


Här är det inte hoppstyrkan, utan hoppkoordinationen vi kör!

Kajsa! Hoppas du förstod vad hoppstyrkan innebär :) Fråga gärna igen om det är något du vill veta!!


Kommentarer
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

Haha. Man kanske ska prova det där med hoppstyrka.... :P Undrar hur det går ;)

Jag kommer halvt byta blogg, gumman. Hoppas du vill följa med mig. KRAM

2010-07-28 @ 21:48:05
URL: http://triquetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0