Pomeransbullar

Fick ett ryck nu på kvällen och har gjort matbröd/pomeransbullar. Som med allt matbröd är det väldigt enkelt. Gott var det också. Tog precis en bulle med smör och ost på. Gott.


Det blev 12 lite större bullar.

Pomeransbullar.
Lägg 50g jäst i 5dl ljummen mjölk i en bunke. Blanda ner 3/4dl flytande matfett, 1-2msk malda pomeransskal, 1 tsk salt, 2 msk farinsocker (jag tog vanligt strösocker). Arbeta in 6dl grahamsmjöl och 6dl vetemjöl. Jäs degen övertäckt i 30 min. Baka ut degen till släta bullar och lägg på plåt. Jäs övertäckta i 30 min. Pensla med ägg innan ni kör in de i ugnen 8-10 min i 250 grader.

Superduper gott.

Tänk om man hade tid och ork att baka eget matbröd varje dag. Drömma kan man ju alltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0