The pianist

Jesus, vilken bra film. Jag gillar historiska filmer. Andra världskriget var hemskt och i den här filmen får man följa en jude från början till slutet av kriget. Det är många grymma och fasansfulla scener.



Filmen handlar om den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman som lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han upptäckt av en tysk officer.

Jag gillade filmen från början till slut och kan inte annat än ge filmen en 4 av 5.
Kan absolut tänka mig att se om filmen bara för att den är så bra.


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag tror vi såg den i skolan på gymnasiet ;) Typ på historian eller nåt :P

2010-01-30 @ 19:38:35
URL: http://triquetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0