Rainman slash Kim Peek

Har precis tittat klart på en dokumentär om en utvecklingsstördman med savant. Savant innebär att en person har en utveklingsstörning men ändå har en extraordinär förmåga inom ett snävt område. De flesta med detta syndromet har även autism.
Har ni sett filmen Rain Man vet ni att huvudrollen har detta syndrom.
Jag älskar dokumentärer och har därför tagit mig tid att titta på en dokumentär om Kim Peek som är förlagan till huvudrollen i Rain Man. Det är skrämmande att han kan samla all information som han läser. Helt sjukt. Han kunde svara på allt. Tex. "Vilken veckodag var det den 21 april 1912" Man kan inte förstå att det är möjligt.


Kim Peek alias Rainman



Jag blir så fascinerade av sådana här dokumentärer och kan sitta och titta länge. Men nu ska jag vara lite social.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Låter som en intressant dokumentär. Har sett några dokumentärer med Autism och vad dem kan göra, fotografiskt minne osv, ganska otroligt!



Och tack för din fina kommentar =) Det fanns ett liknande mönster i en bok jag har, så det är en variant av den, gillar den flätningen mycket :D

2009-05-23 @ 12:05:20
URL: http://mymitire.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0